Guus ( fictieve naam ) is een van onze BBL leerlingen, inmiddels 2e jaars. Ik bezoek Guus en zijn werkbegeleider vandaag op hun locatie. Ik zie een leerling die straalt van oor tot oor. Hij is zichtbaar blij, tevreden en op zijn plek hier. Guus vertelt vol passie over de cliënten, over de uitdaging bij één specifieke cliënt. Hij kon de client moeilijk lezen, zoals wij dat noemen. Lezen, om te begrijpen wat de cliënt nodig heeft, wil vragen, wat hij denkt? Guus is realistisch, niet de lat te hoog leggen. Stap voor stap. En zo lukt het hem om de cliënt te leren lezen, is de ontmoeting soms nog spannend. Guus straalt als hij vertelt over deze ervaring, de speciale band die je zo mag opbouwen.
Guus studeert voor de zomer af. Hij heeft de smaak te pakken. De werkbegeleider stimuleert Guus om verder te studeren. Hij zit nu in de flow, het gaat goed, het zit erin! Kortom de juiste leerling, op de juiste plek.
Bijzonder dit gesprek, bijzonder onze Guus. Begonnen als zij instromer, met een technische achtergrond. Ze bestaan dus echt, kandidaten die het talent hebben om binnen de gehandicaptenzorg het verschil te maken.
Ik ga met een zeer tevreden gevoel op weg naar het volgende gesprek.
Dit zijn voor mij de kersen op de taart.
Reactie plaatsen
Reacties